3 mars 2012

HCM

Allmänt Sjukdomar

Som uppfödare anser jag att det är mitt ansvar att se till att mina katter är friska och på så sätt förhoppningsvis avlar fram friska ungar. Ibland spelar det ingen roll hur mycket man än testar och har sig, olyckor kan alltid hända och defekter kan uppstå. För att lugna mig själv och känna mig säker på att jag gjort mitt yttersta väljer jag att testa mina katter. Jag testade Shenzi för HCM och PKD veckorna innan hon började löpa. Båda testerna resulterade i Utan Anmärkning, Underbart.

För att dela med mig av lite information kring dessa sjukdomar så börjar vi med HCM – Hjärtfel.

Mycket text men misstänker man att något är fel med ens katt så kan det vara bra att vara på det klara med vad man ska kolla efter.

Testet för HCM gör man med Ultraljud.

(Jag blev lat och orkade inte skriva texten, lånade därför av Mamma – TACK!)

 

HCM - Hypertrofisk cardiomyopati

Hypertrofi betyder tillväxt/förtjockning, kardio är synonymt med hjärta, myo är muskulatur och pati sjukdom. Sammanslaget blir detta Hypertrofisk kardiomyopati vilket är en ärftlig hjärtmuskelsjukdom som uppträder hos katter, hundar, grisar och människor. Det är den vanligaste hjärtsjukdomen hos katter. Hos majoriteten av katterna med diagnostiserad HCM hörs ett blåsljud från hjärtat, hälften av dem har oregelbunden hjärtfrekvens dvs galopprytm samt en fjärdedel uppvisar arytmi, dvs onormala hjärtslag. Det förekommer även fall där hjärtat låter normalt trots att de har en hjärtsjukdom. Sjukdomen utbryter oftast hos katter i en ålder mellan 1-3 år. Hankatter utvecklar oftare HCM och avlider tidigare än honkatterna. Hos honkatter har man oftast inte sett tydliga tecken på HCM förrän vid tre års ålder.


Sjukdomen utvecklas under en längre tid, vilket gör att katter med HCM oftast inte visar några symtom av sjukdomen. Det kan ta flera år innan sjukdomen blir påtaglig. En till synes frisk katt kan insjukna mycket hastigt med tragisk bortgång som följd. Ett vanligt symtom för hjärtfel är trötthet. En del katter är endast trötta vid aktivitet medan andra är generellt trötta och håglösa. Katter med HCM har lätt för att bli andfådda eftersom de har nedsatt syresättning av blodet. Det är vanligt att katter med hjärtfel tappar aptiten och magrar. Ytterligare ett tecken på HCM är vätskeansamlingar i kroppen vilket kan medföra att buken hänger.
Hjärtsvikt, även benämnd hjärtinsufficiens, beror på att hjärtats förmåga att pumpa blod är nedsatt. När detta är fallet, kommer vätska att ansamlas i lungorna. Vätskeansamlingar i lungorna kallas lungödem och orsakar hosta och andnöd. Om ödemet blir kraftigt, kan katten inte ligga ner utan måste vara i upprätt ställning med halsen framsträckt samt andas med öppen mun. I ett sådant tillstånd måste katten omgående vårdas av veterinär för att inte riskera kvävning. Tyvärr, kan första symtomet på HCM vara plötslig död orsakad av t.ex. svår hjärtsvikt eller en allvarlig rytmrubbning.


En katt som har syskon eller föräldrar som har drabbats av HCM kan utveckla sjukdomen. Därför är det viktigt som ägare till en katt med HCM att kontakta uppfödaren så att de katter som är nära besläktade med den sjuka katten kan undersökas med ultraljudför att kunna fastställa eventuell sjukdom. Detta är också viktigt i åtanke på avelsprogrammet, då katter med diagnostiserad HCM inte bör användas i avel.
Katter med HCM behandlas med mediciner för att lindra symtomen eftersom det (tyvärr) inte finns något botemedel mot sjukdomen.
Tre av de största djurförsäkringsbolagen har gjort beräkningar som visar att det skett en ökning av birmor som drabbats av HCM.


Läs mer på birmasällskapets hemsida-Hälsokommittèn.


Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress